Σελίδες

Δευτέρα 26 Ιουλίου 2010

Bιβλία που αναφέρονται στην αναπηρία

(Συνέχεια από την σελίδα της Τρίτης 22 Δεκεμβρίου 2009)
Ο κατάλογος αυτός συντάχθηκε και συνεχώς ανανεώνεται από την κυρία Λίλα Πατρόκλου, συγγραφέα παιδικών βιβλίων. Την ευχαριστούμε που μας τον παραχώρησε.

Παιδικά και Εφηβικά βιβλία που αναφέρονται άμεσα ή έμμεσα στην αναπηρία

ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΤΙΤΛΟΣ ΕΚΔΟΤΗΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

26.Ψαραύτη Λίτσα Ο Θωμάς Άγκυρα, Παιδ. Νοητική Υστέρηση
Ο Θωμάς είναι ένα παιδί πνευματικά καθυστερημένο. Με τη βοήθεια όμως των γονιών του και του ειδικού σχολείου που παρακολουθεί, καταφέρνει να αναπτύξει απίστευτες ικανότητες και να λάβει μέρος στους Ειδικούς Ολυμπιακούς Αγώνες. Όταν έρχεται η σειρά του ν' αγωνιστεί, κάτι απρόσμενο θα συμβεί που θα φανερώσει την καλοσύνη και το μεγαλείο της ψυχής του.

Ένα βιβλίο που προβάλλει το αληθινό πνεύμα των Ολυμπιακών Αγώνων, αλλά και την καθημερινή πάλη των παιδιών με ειδικές ανάγκες να διεκδικήσουν όσα δικαιούνται.

27.Grass Gayle Πιάσε τα αστέρι που πέφτει Λιβάνης, Παιδ. Ψυχική Διαταραχή
Υπάρχει ένας αρχαίος θρύλος των δράκων που λέει ότι τα αστέρια στον ουρανό είναι τα φώτα που καθοδηγούν όλα τα πλάσματα της γης.
Οι δράκοι ξέρουν το μυστικό των αστεριών και είναι εκείνοι που τα προστατεύουν για να μην πέσουν.

28.Πατρόκλου Λίλα Τα άταχτα πλοκάμια Κάστωρ, Παιδ. Παροδική Αναπηρία
Ο Λουκάς, το χταπόδι, και ο Πέτρος, το καλαμάρι, είχαν πλοκάμια πολύ ανυπάκουα. Το 'σκαγαν διαρκώς κι έκαναν πολλές αταξίες, φασαρίες και ζημιές... Ο Λουκάς και ο Πέτρος γινόντουσαν ρεζίλι και όλος ο κόσμος του βυθού ήταν αναστατωμένος και τα 'βαζε μαζί τους. Έπρεπε να βρεθεί λύση, και αυτή την έδωσε το φεγγάρι...
Μια χιουμοριστική, υπερρεαλιστική ιστορία για τη σχέση με το σώμα μας που μόνο από μας τους ίδιους μπορεί να γίνει αρμονική.

29.Νέζη Νόνη Τρίχες Καλειδοσκόπιο, Παιδ. Καρκίνος
Για πέντε ολόκληρα χρόνια όλα ήταν φυσιολογικά. Ξαφνικά, σε μία μόνο μέρα, αλλάζουν τα πάντα. Ο Δημήτρης χάνει τα μαλλιά του εξαιτίας μιας αρρώστιας. Και, μαζί μ' αυτά, χάνει και την παιδικότητά του.

Ένα δύσκολο θέμα -ακόμα και για τους μεγάλους- αντιμετωπίζεται με θάρρος και χιούμορ από ένα μικρό παιδί, που με τη στάση του μας υπενθυμίζει ότι, τελικά, στη ζωή δεν αξίζει να στενοχωριόμαστε για... τρίχες!

30.Σκορδαλά-Κακατσάκη Ευδοκία Με λένε Ελπίδα Άγκυρα, Παιδ. Κινητική Αναπηρία
Η Ελπίδα, ένα μικρό κορίτσι, ζει με τη μαμά και τη γιαγιά της σ' ένα νησί. Η Άχνα, μια μαθητευόμενη μαγισσούλα της φωτιάς, ζει στο τζάκι του σπιτιού της Ελπίδας και φροντίζει τα φλογολούλουδά του. Η Ελπίδα πιστεύει πως είναι το πιο δυστυχισμένο πλάσμα του κόσμου, γιατί ζει καθηλωμένη σε μια αναπηρική πολυθρόνα. Γι αυτό συχνά την παίρνει το παράπονο και κλαίει. Του κάκου προσπαθεί η μαμά να την παρηγορήσει...

31.Καραγιάννη Θεοδοσία / Εθνικό Καποδιστριακο Πανεπιστήμιο Ο τρυφερούλης Μικροφτερούλης Δαρδανός - Φαντασία, Παιδ. Νοητική Διαφορά
Τα άτομα με ειδικές ανάγκες έχουν τα δικά τους μοναδικά και ιδιαίτερα φτερά. Το πέταγμά τους γίνεται ομορφότερο όταν οι άλλοι τους χαϊδεύουν απαλά τα φτερά και πετούν μαζί τους. Στο χωριό των Μικροφτερούληδων μπορεί κανείς να διαπιστώσει ότι το ομορφότερο πέταγμα είναι αυτό που γίνεται με κατανόηση, αποδοχή, συνεργασία, αισιοδοξία και αγάπη…

Ο Τρυφερούλης Μικροφτερούλης απευθύνεται σε παιδιά κάθε ηλικίας, καθώς και σε γονείς, εκπαιδευτικούς και ειδικούς που εργάζονται με παιδιά, δίνοντας την ευκαιρία για συζήτηση και ευαισθητοποίηση σε θέματα που σχετίζονται με τη διαφορετικότητα και την ένταξη.

32.Κέιβ Κάθριν Το κάτι άλλο Πατάκης, Παιδ. Σωματική Διαφορά
Το Κάτι Άλλο προσπαθεί με κάθε τρόπο να μοιάσει με τους άλλους. Αλλά ό,τι κι αν κάνει το μόνο που καταφέρνει είναι να δείξει πόσο διαφέρει από αυτούς. Τότε, εμφανίζεται το Κατιτί και του ζητάει να γίνουν φίλοι. Αλλά το Κάτι Άλλο δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι το Κατιτί του μοιάζει σε κάτι.

Η ιστορία της Κάθριν Κέιβ, καυστικά απλή, αλλά τόσο αληθινή, ζωντανεύει με υπέροχο τρόπο μέσα από τα σκίτσα του Κρις Ρίντελ.

33.Αλεξοπούλου-Πετράκη Φραντζέσκα Φίλοι, φως φανάρι Παπαδόπουλος, Παιδ. Κώφωση
Τι βάσανο για την Ισμήνη να ξυπνάει πρωί-πρωί! Όμως, η διαδρομή με το σχολικό κρύβει απίθανες εκπλήξεις, όταν δυο μουτράκια κολλούν στα τζάμια και χαιρετούν το ένα το άλλο. Μπορεί αυτή η φιλία να κρατηθεί, ακόμα και μετά από ένα σιωπηρό ...μυστικό Φως Φανάρι!

34.Σταμάτη Αθηνά Τη νύχτα των θαυμάτων Κάστωρ, Παιδ. Σωματική Αναπηρία
Είναι μια νύχτα μαγική που συμβαίνουν απίστευτα πράγματα. Ακόμα και τ αγάλματα ζωντανεύουν! Αυτή τη νύχτα περίμενε ανυπόμονα η Ιουλία...

35.Ρίμερ Χριστίνα Ιστορίες για φίλους Διάπλαση, Παιδ.
Πέντε τρυφερές ιστορίες για μικρά παιδιά που μας περνάνε μυνήματα φιλίας και διαφορετικότητας.

36.Καλιότσος Παντελής Ένα σακί μαλλιά Πατάκης, Εφ. Καρκίνος
Λένε συνήθως στις ιστορίες ότι «πρόσωπα και γεγονότα είναι φανταστικά και δεν έχουνε σχέση με την πραγματικότητα». Όμως η ιστορία σ’ αυτό το βιβλίο είναι αληθινή ιστορία, είναι το ωραιότερο δοξαστικό που έχει γραφτεί για τη φιλία. (Βραβείο Κύκλου Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου

37.Fransis Hodgson-Bymett Ο μυστικός κήπος Καλέντης, Εφ. Σωματική Αναπηρία
Αυτή είναι η ιστορία της Μαίρης Λένοξ, ενός στριμμένου και αντιπαθητικού κοριτσιού, που γεννήθηκε στις Ινδίες από Άγγλους γονείς. Ο μυστικός κήπος είναι ένας ύμνος για τη φύση, ένας ύμνος για τη ζωή!

38.Τεσόν Ζανίν Όταν σβήνουν τα φώτα Κάστωρ, Εφ. Τυφλότητα
Η Μαρίνα κι ο Ματιέ γνωρίζονται τυχαία σ ένα σινεμά. Οι δυο νέοι θα βρεθούν κι άλλες φορές στο ίδιο μέρος και σιγά-σιγά ένας αμοιβαίος έρωτας θ αρχίσει να γεννιέται μεταξύ τους. Όμως κανείς τους δεν εκδηλώνεται, σαν κάτι να τους συγκρατεί. Καθένας κρύβει ένα μεγάλο μυστικό που τον βασανίζει, τον κάνει να τιμωρεί τον εαυτό του, να μη θέλει ν απολαύσει τη ζωή. Όταν τα μυστικά αποκαλυφθούν, θα μείνουν κι οι δυο άναυδοι. Κι όλα όσα έγιναν μέχρι τότε μεταξύ τους -χειρονομίες, φιλιά, ραντεβού, δισταγμοί, αποκρύψεις, συγκρούσεις, αλλά και συμπτώσεις- θ αποκτήσουν ένα καινούργιο νόημα για τον αναγνώστη που θα τον συγκλονίσει.

39.Δικαίου Ελένη,Σίφωνας Χαράλαμπος Θα σε ξαναδώ, φιλαράκι μου Πατάκης, Εφ. Νοητική Υστέρηση
Όταν η Εύα, νεαρή παιδοψυχολόγος, προσλαμβάνεται στην πρώτη της δουλειά, το μόνο που θέλει είναι να εφαρμόσει όλα όσα έμαθε κερδίζοντας τόσα Άριστα στο πανεπιστήμιο. Η τρυφερή όμως σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα σε κείνη και σ΄ ένα από τα "παιδιά της σιωπής", που στις "Γαλάζιες Πεταλούδες" θεωρείται "δεδομένη" περίπτωση, την οδηγεί σε δρόμους άλλους. Η σύγκρουση με το διευθυντή του Ιδρύματος, ίνδαλμα και πλατωνικό έρωτα των φοιτητικών της χρόνων, μα και με τον ίδιο της τον εαυτό είναι αναπόφευκτη, καθώς ολότελα αντιεπαγγελματικά και αντιδεολογικά, με μόνο συμπαραστάτη το αγόρι της, το Θεόφιλο, ρίχνεται σ' έναν αγώνα ν' ανατρέψει αλήθειες και δεδομένα επιστημονικά γι' αυτό το παιδί, ψηλαφώντας και βρίσκοντας την ελπίδα με το πείσμα της νιότης και τα μάτια της ψυχής της μονάχα.
40.Κανάβα Ζωή, Κρίπα Πόπη Ελπίδα ή Λουΐζα Εστία, Εφ. Τυφλότητα
Ο Άγγελος ζει μια ευτυχισμένη ζωή. Του αρέσει να παίζει, να διαβάζει, να ονειρεύεται. Στα οκτώ του χρόνια ερωτεύεται τη μικρή Λουίζα. Τότε, συμβαίνει ένα τραγικό ατύχημα. Ο Άγγελος χάνει το φως του. Ολόκληρη η ζωή του αλλάζει. Παρόλο αυτά ο Άγγελος βάζει στόχους και ρίχνεται στον αγώνα για την κατάκτησή τους. Θα τα καταφέρει;

41.Μάστορη Βούλα Το ποτάμι ζήλεψε Ελληνικά Γράμματα, Εφ. Κινητικά Προβλήματα
Η Χριστίνα ζήλευε το μεγάλο της αδερφό, αλλά δεν έφταιγε εκείνη γι' αυτό. Και μετά ζήλευε το ίδιο -και πιο πολύ! -το μικρότερο αδερφό της. Αλλά πάλι δεν έφταιγε εκείνη. Μήπως έφταιγαν οι γονείς της; Μήπως ο ένας μετά τον άλλον οι αδερφοί της; Ή μήπως η μοίρα, που έπαιζε ένα άσχημο παιχνίδι στην οικογένειά της;

42.Μπέρυ Τζέιμς Ένας κλέφτης στο χωριό Καστανιώτης, Εφ. Κινητική Αναπηρία
Ο Ηλίας είναι ανάπηρος. Το ένα του πόδι είναι ασθενικό και μοιάζει σαν από λάστιχο. Ο Κρεμανταλάς και τ άλλα παιδιά του έχουν βγάλει το παρατσούκλι «Χορευτής» από τον αστείο τρόπο που περπατάει και τον κοροϊδεύουν και τον βασανίζουν συνέχεια. Όμως την ημέρα που η παρέα των παιδιών δοκιμάζει να κλέψει το μικρό ζωάκι του Ηλία, ενα μαγνκούστα, μπαίνει ξαφνικά στο σπίτι η γιαγιά...

43.Γκεϊγέρσταμ Γκούσταβ Ο Πέτρος με το ένα μάτι Gutenberg, Εφ. Πρόβλημα Όρασης
44.Κέλλερ -Άνταμς Έλεν Η ιστορία της ζωής μου Μίνωας,Αναπηρία
46.Κολλάτος Δημήτρης Αυτό το παιδί είναι μόνο του Αλέξανδρος, Εφ. Αυτιομός
47.Daudet Alphons Η Ιστορία ενός παιδιού Μίνωας, Εφ. Σωματική Αναπηρία
48.Γιαννίκου Κατερίνα Δε φοβάμαι το Νοσοκομείο Μοντέρνοι Καιροί
49.Βαρελλά Αγγελική Τα παπουτσάκια που λένε παραμύθια Άγκυρα, Παιδ. Κινητική Αναπηρία
50.Μάρρα Ειρήνη Ο Μικρός Ντούπ Πατάκης, Παιδ.
51.Αβρααμίδου Μαρία Γράμμα στο μοναχικό αδελφό μου Πατάκης, Εφ.
52.Βακάλη - Συρογιαννοπούλου Φιλομήλα Αγαπάει Γιάγκο αγαπάει Άγκυρα, Εφ.
53.Μανθόπουλος Δημήτρης Μέρες της Αλκυόνης Ψυχογιός, Εφ.
54.Πουλχερίου Κίκα Ποσό κοντά είναι το φεγγάρι Λευκωσία, Εφ.
55.Βελς Ρενάτε Τα φτερά του Ψυχογιός, Εφ.
56.Όλφρεϊ Κάθριν Ο Λάμπης και το κόκκινο καΐκι Ψυχογιός, Εφ.
57.Κυρίτση - Τζιώτη Ιωάννα Το σπασμένο χέρι του Νίνο Μικρή Μίλητος, Παιδ. Εμποδιζόμενα άτομα
58.Κοντολέων Μάνος Γάντι σε ξύλινο χέρι Γνώση, Παιδ.
59.Μάττα Μερόπη Η κουκουβάγια με τα χρυσά φτερά Ζήττη, Παιδ. Κινητική αναπηρία
60.Γκότση Ανδριανή Η Μονοστάλακτη Γράμμα, Παιδ. Σωματική διαφορά
61.Κωνσταντινίδου Μαριέλα Ο Νιφάδας και η Γνώση Ρώσση, Παιδ. Σωμαπκή ατέλεια
62.Πέτροβιτς -Ανδρουτσοπούλου Λότη Ένας μήνας σαν όλους τους άλλους Ψυχογιός, Παιδ. Σωματική αναπηρία
63.Χιούζ Φρίντα Ενοικιάζεται φίλος Μίνωας, Παιδ. Σωματική αναπηρία
64.Καρλ Έρικ Καλή όρεξη Καλειδοσκόπιο, Παιδ. Η εικόνα της αναπηρίας
65.Λυμπεροπούλου Όλγα Γιατί η Γιαγιά μου δεν θυμάται το όνομά μου; Παπαδόπουλος, Παιδ. Νόσος Αλτσχάιμερ
66.Γκομπόλι Μάριο Κανείς δεν είναι τέλειος Φλούδας, Παιδ. Εξοικείωση
67.Σατραπί Μαριάν Αζδάρ Επόμενος Σταθμός, Παιδ. Η εικόνα της αναπηρίας
68.Εφταλιώτης Αργύρης Η Στραβοκώσταινα Παπαδόπουλος, Παιδ. Κινητική αναπηρία

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ

4 σχόλια:

  1. Καλησπέρα! Καλή και δημιουργική σχολική χρονιά! :)

    Φέτος θα 'μαι... δευτεράκι και θα 'χω ένα παιδί με Άσπεργκερ. Τρέμω στην ιδέα, γνωρίζοντας πόσο δύσκολο ήταν για την περσινή του δασκάλα να αντεπεξέλθει. Σχετική βιβλιογραφία αυτής της μορφής τόσο για το ίδιο όσο και για τους υπόλοιπους συμμαθητές του μπορώ να βρω; Και αν ναι, θα βοηθήσει;

    σνουποφιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλώς τη marilia.
    Έχεις δίκιο.Είναι από τις περιπτώσεις παιδιών που δύσκολα προσαρμόζονται στην "τάξη" μας.Γι αυτό προσαρμοζόμαστε εμείς και οι γύρω τους στην δική τους "τάξη" πραγμάτων.Ας "ακούσουμε" κι ας "δούμε" λοιπόν τι έχουν να μας πουν.
    Το καλύτερο βιβλίο που έχω διαβάσει είναι ο "Αυτός" του Πέτρου Πουλάκη.Διάβασέ το στα παιδιά σου και δραματοποίησέ το με τη βοήθεια του μαθητή που σε ενδιαφέρει να εντάξεις.Η χελώνα είναι το αγαπημένο ζώο των παιδιών με αυτισμό γιατί αντιλαμβάνονται τον κόσμο μέσα από τη δική τους οπτική: Το καβούκι που τους έφτιαξε η φύση και μας καλούνε να το γνωρίσουμε από μέσα... Άμα καταφέρουμε να μπούμε θα βρούμε ένα Θησαυρό.
    Σίγουρα βοηθάει να μπαίνουμε στη θέση του άλλου και να βλέπουμε τα πράγματα αλλιώς όπως όταν κρατάμε ένα μπαστούνι βάδισης , όταν καθόμαστε σε ένα αναπηρικό αμαξίδιο, όταν δε βλέπουμε , όταν δεν ακούμε και τόσα άλλα που βλέπουμε ή δε βλέπουμε γύρω μας και τα προσπερνάμε πιστεύοντας ότι ζούμε όλοι με τον ίδιο τρόπο και έχουμε τις ίδιες ανάγκες.
    Καλή επιτυχία να έχεις στη δουλειά σου και φέτος marilia.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γιώργο, σ' ευχαριστώ πολύ! Θα το αναζητήσω άμεσα!

    Ήδη χθες το παιδί έδειξε να μ' εμπιστεύεται και δέχτηκε αγκαλιές και χάδια, αν και ήταν αρνητικό κάποιες φορές και χρειάστηκε να το ψάξω στο γραφείο και να το πιέσω να γυρίσει στην τάξη. Συζητήσαμε πολύ χθες. Του μιλούσα διαρκώς ήρεμα και σοβαρά εξηγώντας ό,τι το ζόριζε. Σήμερα το παιδί δε βγήκε ΚΑΝ από την αίθουσα! Έκανα το σταυρό μου!!! Ο διευθυντής και ο πατέρας του ενθουσιάστηκαν! Αρνήθηκε να κάνει μια ζωγραφιά, ήταν αργός αλλά σωστός στην ορθογραφία και τις ασκήσεις του και το μόνο έντονο πρόβλημά του ήταν η μουσική. Δε θέλει μουσική στην τάξη. Τα άλλα 21 όμως θέλουν. Χαμήλωσα τον ήχο πολύ και σταδιακά, ενώ έπαιζαν με πλαστελίνη, δυνάμωνα, όχι όμως πολύ. Τι άλλο μπορώ να κάνω;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Έκανες ήδη τα περισσότερα! Έδειξες το ενδιαφέρον να αντιμετωπίσεις τα άγχη του και ό,τι το στρεσάρει, με ηρεμία. Αν του εξασφαλίσεις κι ένα σταθερό πρόγραμμα στην τάξη, προβλέψιμο και χωρίς εκπλήξεις τον έχεις κάνει να "κρέμεται από πάνω σου". Για όποια αλλαγή είναι να γίνει στο πρόγραμμα πρέπει να ενημερώνεται από νωρίτερα, για να προετοιμάζεται.
    Νομίζω όμως οτι έχεις το αισθητήριο να ανακαλύψεις και μόνη σου τρόπους να προσεγγίσεις τον μαθητή σου χωρίς να χρειαστεί να μάθεις θεωρίες και συμβουλές ,παρά μόνο με την έννοια που έχεις γι αυτόν. Καλή δύναμη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή